نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2383
-
الف
+

گزارش تصویری از مسابقات «بزکشی» در هرات

در این گزارش تصویری برگزاری مسابقات «بزکشی» در «هرات » را تماشا می کنید.

به گزارش آی فیلم 2 ،مسابقات «بزکشی» در میان بیشتر اقوام «افغانستان» رایج است و  در شمال افغانستان علاقه‌مندان زیاد داشته و به عنوان ورزشی فرهنگی در میان این مردم شناخته می‌شود.

این ورزش در میان مردم «هرات» نیز علاقه مندان بسیاری را دارد، ورزشکاران این رشته در هرات که با نام «چاپ انداز» شناخته می شوند هر جمعه در شرق این شهر گرد هم آمده و مسابفات را برگزار می کنند.

آن ها می گویند: این ورزش توسط مربیانی که از شمال کشور به «هرات» آمده است و به علاقه مندان آموزش داده شده و به نحوی می توان گفت رشته بزکشی توسط این مربیان از شمال کشور به هرات آمده است.

«بشیراحمد احراری» ، رییس فدراسیون بزکشی هرات گفت: «این فرهنگ خیلی دیرینۀ ما است. چهار سال می‌شود که میدان بزکشی و فدراسیون بزکشی ساخته ایم.»

«محمد عارف حمیدی»، مسؤول تیم بزکشی در هرات نیز بیان داشت: «اسپ سواران سمت شمال مدت یک هفته می‌شود که در هرات آمده‌اند. این‌ها اسپ سواری شان را تا بهار ادامه می‌دهند.»

شیوه ی انجام بازی به این صورت است که عده‌ای اسب سوار برای جابجا کردن لاشه یک بز یا گوساله تازه ذبح شده با هم به رقابت می‌پردازند. سوارکاران باید لاشه بز را در حین سوارکاری از روی زمین برداشته و آن را با پیشی گرفتن از رقبا در محل مشخصی که معمولاً یک دایره علامت‌گذاری شده در زمین بازی است بر زمین بگذارند. بازیکنان بازی بزکشی که در افغانستان چاپ‌انداز نامیده می‌شوند گاه برای کسب مهارت به سال‌ها تمرین نیاز دارند.

لاشه مورد استفاده در بزکشی معمولا ذبح شده و دست و پاهایش از زانو به پایین قطع می‌شود. لاشه را برای سفت شدن حدود ۲۴ ساعت قبل از بازی در آب سرد می‌خوابانند. گاهی برای افزودن بر وزن لاشه درون آن را پر از سنگ می‌کنند.

ورزش بزکشی علاوه بر «افعانستان»، در آسیای مرکزی و در بین مردم سرزمین‌های «تاجیکستان»، «قرقیزستان»، «اوزبیکستان» و «ترکمنستان» نیز رواج دارد. در برخی نوشته‌های تاریخی آمده است که مسابقات بزکشی در افغانستان به قرن یازده و دوره چنگیز خان مغول باز می‌گردد.

در گذشته‌ها از مرده‌ی بز و گوساله استفاده میشد و سوارکار گوساله را از زمین بازی برداشته و به دایره حلال می‌رساند.

در قانون جدید بزکشی به دلیل احترام گذاشتن به حقوق حیوانات، قرار است از گوساله مصنوعی برای ورزش بزکشی استفاده شود.

هرات

هرات

هرات

هرات

هراتهرات

هرات

 در پیوند با این گزارش بخوانید :

با «بزکشی» ورزش سنتی مردم افغانستان بیشتر آشنا شوید+ویدیو

مسابقات «بزکشی» در کابل برگزار می شود

م ا 

نظر شما
ارسال نظر